zaterdag 17 september 2016

Muts 2: gebreide jongens muts met spikkels (gratis patroon)

Inspiratie komt soms uit de gekste hoekjes. Want weet je nog het onweerstaanbare gebreide schilderijtje van Emmeke dat ik een poosje geleden kocht (zie mijn blog van 22 januari)voor Jannes kamer? Ik keek er nog eens naar en vond het stippeltjes patroon van de achtergrond zo mooi dat ik het gebruikte voor een muts voor Daan. 

En nu gaat, zoals ik eerder al schreef, mijn voorkeur eigenlijk meer uit naar haken dan naar breien. Met haken kun je nog eens een foutje (goed)maken ;-) Maar het stippeltjespatroon leent zich natuurlijk het beste voor breien. Dus: vooruit dan maar. Maar wat schetst mijn verbazing: breien met de nieuwe rondbreinaalden met draad, je ziet ze tegenwoordig overal, is fantastisch. Dus ik gooi al mijn eerdere ervaringen uit het raam. Met deze naalden is breien leuk! Hier het resultaat.

 
Studio Mojo, Gemaakt/ DIY, muts, kindermuts, kinder, gratis patroon, breien, jongensmuts, stippels breien, Phildar Partner 6,

Dit heb je nodig:
Phildar partner 6 in de kleuren marine, chataigne en brume  (1 bol per kleur)
Rondbreinaald nr 6 - 40 cm
Pomponmaker van 9 cm of karton
Stopnaald om de draadjes weg te werken
 
Zo maak je de muts (voor een jongen van 5-7 jaar  of hoofdomtrek 53-55):
  • Zet 76 steken op (voor een andere maat kun je het aantal steken aanpassen maar werk wel altijd met een veelvoud van 4)
  • Toer 1 t/m 7: brei in boordsteek (2 recht, 2 averecht). Keer hierbij niet, zoals je op gewone naalden zou doen, maar brei gewoon door
  • Wissel van kleur
  • Toer 8: vanaf nu brei je alle steken recht. Brei 1 toer in marine en minder in deze toer één steek. Hierdoor krijg je een oneven aantal steken.
  • Toer 9 t/m 35: Hecht ook de tweede kleur aan en brei om en om 1 steek blauw en 1 steek brume. Omdat je nu een oneven aantal steken hebt wissel je bij de toerovergang automatisch van kleur. Dus gewoon doorbreien ;-) 
  • Toer 36 t/m 42: Omdat ik minderen in een breipatroon een beetje ingewikkeld vond switchte ik na toer 36 naar 1 kleur: brume. 
  • Toer 43: *Brei 1 steek recht, brei daarna steeds 2 steken samen*. Herhaal *tot* tot net einde van de toer 
  • Toer 44: brei alle steken recht
  • Toer 45: brei steeds 2 steken samen. 
  • Toer 46: hecht af 
  • Knip de draad af op 20 cm. Rijg de draad door de steken van de bovenste toer en trek aan. 
  • Maak een pompon, naai deze vast en werk de losse draadjes weg.
Ook Daan is klaar voor de winter!

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Goed punt! Dat was ik vergeten te vermelden. Ik heb het nu toegevoegd. Maar bij deze: Daan is 5 jaar en heeft een hoofdomtrek van 54 cm.

      Verwijderen
  2. Jeeej! Wat geweldig dat het je geïnspireerd heeft! En ik zie al dat je helemaal los bent gegaan met meerdere mutsen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Emmeke, dank voor je leuke bericht! En je maakt zoveel mooie dingen dat het moeilijk is om niet geïnspireerd te raken!!

      Verwijderen